“Czym jest historia? Echem przeszłości odbitym przez przyszłość.
Odblaskiem przyszłości rzuconym w przeszłość.”
Victor Marie Hugo
Historia Strzelina i szkolnictwa na ziemiach Strzelińskich
Dokument lokacyjny wystawiony 30 Xl 1292 r. przez Bolka l Świdnickiego, zwanego “Surowym”, nadawał prawa miejskie osadzie, której powstanie sięga początków państwa polskiego. Strzelin powstał na skrzyżowaniu dróg handlowych z Wrocławia do Kłodzka i z Brzegu do Świdnicy. Tu właśnie, w dolinie rzeki Oławy, przejeżdżający kupcy zatrzymywali się na nocleg.
Druga połowa XV i cały XVI w. to szybki rozkwit miasta. Podstawą bogactwa mieszczan stało się sukiennictwo, szewstwo, garbarstwo, piwowarstwo, obróbka metali. Duże dochody przynosiły kamieniołomy granitu. Rozwijało się szkolnictwo i kultura.
Pierwsza szkoła powstała przy kościele parafialnym św. Michała Archanioła, a jej istnienie potwierdza dokument z 1552r. Osobna szkoła przeznaczona wyłącznie dla zakonnic funkcjonowała przy żeńskim klasztorze Klarysek. Zakon ten, założony w 1295r., odegrał znaczącą rolę w utrzymywaniu polskości miasta. Wśród jego 10 opatek było sześć księżniczek pochodzących z rodu Piastów śląskich.
W drugiej połowie XIX w. i na początku XX w. nastąpił rozwój gospodarczy miasta. Rozbudowano kamieniołomy, w których zaczęto wydobywać granit na skalę przemysłową.
Historia powstania szkoły
Szkoła miejska Strzelinie
Kształcenie zawodowe po II wojnie światowej rozpoczęło się w 1947 roku od otwarcia wielobranżowej Publicznej Szkoły Ogólnozawodowej w Strzelinie, którą w 1951 roku przekształcono w Zasadniczą Szkołę Kamieniarską. W 1954 roku zostaje wygaszony nabór do Zasadniczej Szkoły Kamieniarskiej i z czasem następuje jej rozwiązanie. Równocześnie powstał Zespółu Szkół Zawodowych w Strzelinie, a właściwie w 1953 roku w Laskowicach Oławskich, jako Technikum Samochodowe, które następnie przeniesiono do Strzelina w 1954 roku. W początkowym okresie swego istnienia było ono obok Technikum Samochodowego w Legnicy jednym z dwóch w województwie wrocławskim i jednym z nielicznych w kraju. W październiku 1954 roku w budynku przy ulicy Staszica nr 5 zaczęły funkcjonować dwie szkoły: Szkoła Kamieniarska i Technikum Samochodowe. Z uwagi na małe zainteresowanie zawodem kamieniarza Zawodowa Szkoła Kamieniarska podlegająca Ministerstwu Transportu Drogowego i Lotniczego – przestała istnieć. Została szkoła techniczna. Do końca lat 60 – tych akces do tej szkoły zgłaszali kandydaci z różnych części kraju (np. z Warszawy, Olsztyna, Ustki, Kielc, Krakowa). Natłok kandydatów z różnych części Polski świadczy o tym, że szkoła stała się ponadśrodowiskową, a nawet ponadwojewódzką placówką oświatową. Szkoła posiada internat ze stołówką.
W roku 1958 powstała Zasadnicza Szkoła Zawodowa, a na przełomie lat 1958-1959 Technikum Samochodowe dla Pracujących. Na początku lat sześćdziesiątych nastąpił wzrost liczby oddziałów i liczby uczniów. Pomimo trudności lokalowych, w atmosferze niepewności, ale także wielkiego optymizmu i energii nauczycieli oraz kierownictwa, szkoła otworzyła się dla chętnych, których z roku na rok przybywało. W 1963 roku powstało 5 – letnie Technikum Górnictwa Odkrywkowego o specjalności eksploatacja odkrywkowa złóż. Absolwenci tego kierunku zasilali kadry Strzelińskich Kamieniołomów Drogowych. Było to drugie w kraju technikum tej specjalności. W ramach zaspokajania potrzeb kadrowych terenu strzelińskiego powstała w 1964 roku także Zasadnicza Szkoła Zawodowa dla Pracujących. W latach 1967-1971 funkcjonowało także Technikum Samochodowe o specjalności naprawa i eksploatacja pojazdów samochodowych finansowane przez Wojewódzką Spółdzielnię Transportu. W latach 1972-1979 powstało i działało Liceum Zawodowe o specjalności obróbka skrawaniem przygotowująca wykwalifikowanych tokarzy. W roku 1970 powstało Technikum Mechaniczne dla Pracujących o specjalności obróbka skrawaniem, a w roku 1986 Liceum Ekonomiczne dla Pracujących o specjalności organizacja i technika sprzedaży.
W 1969 roku Technikum Samochodowemu zostało nadane imię Bohaterów Westerplatte. Imię to zdominowało działania wychowawcze.
Warsztaty szkolne zmieniały się wraz z nauczanymi zawodami. Modernizacji ulegał park maszynowy jak również działy produkcyjne, które z biegiem czasu zostały przekształcone w pracownie ćwiczeń praktycznych. Obecnie warsztaty szkolne są prężnie działającą, stale rozwijającą się i powiększającą bazę dydaktyczną placówką edukacyjną prowadzącą praktyczną naukę zawodu dla uczniów Technikum i Zasadniczej Szkoły Zawodowej. Warsztaty szkolne wyposażone są w nowoczesny i profesjonalny sprzęt pozwalający kształcić uczniów na odpowiednio wysokim poziomie. Zdobyta wiedza i umiejętności są wysoko oceniane przez pracodawców zatrudniających naszych absolwentów.
Szczegółowa historia warsztatów szkolnych została przedstawiona w dalszej części artykułu pt. “Kalendarium i geneza powstania Warsztatów Szkolnych w Strzelinie”. Zapraszamy do zapoznania się z historią warsztatów szkolnych w Strzelinie.
Kalendarium i geneza powstania Warsztatów Szkolnych w Strzelinie
1947r. – otwarcie wielobranżowej Publicznej Szkoły Ogólnozawodowej (dzisiejszy budynek Zespołu Szkół Ogólnokształcących).
Organizatorem i dyrektorem szkoły zostaje Józef Kozik.
1948r. – Przeniesienie szkoły do budynku Szkoły Podstawowej nr 1 przy ul. Ząbkowickiej. Dyrektorem zostaje Józef Niemcewicz
1950r. – Rozpoczęcie kształcenia w kierunku mechaniczno-ślusarskim (likwidacja innych kierunków kształcenia).
Wszczęto prace remontowe budynku przy ul. Staszica przewidzianego na własne lokum.
1951r. – W wyniku przejścia szkoły pod nadzór Min. Transportu Drogowego i Lotnictwa następuje zmiana nazwy szkoły i kierunku kształcenia. Powstaje 3-letnia Zasadnicza Szkoła Kamieniarska z bazą szkoleniową w Strzelińskich Kamieniołomach Drogowych z internatem, na który zakład oddaje swój hotel robotniczy przy ul. Ząbkowickiej.
1952r. – Zakończono remont budynku przy ul. Staszica i przeniesiono tu Zasadniczą Szkołę Kamieniarską.
Dyrektorem zostaje Seweryn Mańkowski.
1953r. – Wygasają kierunki wielozawodowe.
1954r. – Mimo posiadanej bazy bazy następuje kryzys w rekrutacji do klas pierwszych Zasadniczej Szkoły Kamieniarskiej. Decyzją Min. Transportu Drogowego i Lotniczego zostaje przeniesione z Laskowic Oławskich do Strzelina 4-letnie Technikum Samochodowe o dwu kierunkach: remont samochodów i eksploatacja samochodów.
Dyrektorem szkoły zostaje Marian Lewandowski a kierownikiem warsztatów szkolnych zostaje Leon Kosiorek.
1955r. – Wygasa kierunek kamieniarski, rozwija się Technikum Samochodowe- powstają klasy równoległe.
Dyrektorem zostaje Stanisław Milewski.
1956r. – Następuje rozwój szkoły, przybywa pomocy dydaktycznych i maszyn w warsztatach szkolnych.
1958r. – Powstaje przy Technikum Samochodowym 3-letnia Zasadnicza Szkoła Zawodowa z dwoma kierunkami nauczania: ślusarskim i stolarskim.
Dyrektorem szkoły zostaje Jan Wojciechowski.
1959r. – Powstaje inicjatywa budowy nowych warsztatów szkolnych i powołanie Społecznego Komitetu Budowy Warsztatów Szkolnych Technikum Samochodowego w Strzelinie. Rozwija się ZSZ: powstają klasy równolegle o kierunku szkolenia – ślusarskim.
1960r. – W Zasadniczej Szkole Zawodowej wprowadzono nowy kierunek szkolenia; mechanik samochodowo-ciągnikowy.
Dyrektorem szkoły zostaje Zbigniew Kuźmiński.
1961r. – Dalszy rozwój i wzbogacanie bazy dydaktycznej szkoły w pomoce naukowe.
1962r. – Przeniesienie do Cukrowni działów: mechanicznego i ślusarskiego, a do POM-u – działu samochodowego- narzędziowni i kuźni.
Dyrektorem szkoły zostaje Zenon Goliński.
1963r. – Utworzenie Gospodarstwa Pomocniczego typu „C” (własny rozrachunek) –rozpoczęcie budowy nowych warsztatów – utworzenie oddziału Technikum Górnictwa Odkrywkowego. Założenie sekcji kartingowej (projektowanie własnych kartingów).
1964r. – Pierwsze zakupy inwestycyjne na potrzeby wyposażenie warsztatów – nowe wiertarki stołowe i kolumnowe, gilotyna, piły ramowe.
1965r. – Przenosiny do nowych warsztatów szkolnych (oddanie szkole części budowlanej i instalacyjnej wraz z utworzeniem specjalności tokarskiej ZSZ), ciągłe wzbogacanie szkoły w pomoce naukowe w drodze zakupu i własnej produkcji.
1966r. – Z okazji XII -lecia Technikum Samochodowego zorganizowano I Zjazd Absolwentów Technikum w Strzelinie, przekazanie szkole sztandaru a Ogólnopolski Komitet FJN przyznał szkole „Odznakę Tysiąclecia” . Oficjalne otwarcie Warsztatów Szkolnych.
1967r. – Adaptacja garaży na dział Stacji Diagnostycznej, nawiązanie współpracy w zakresie kooperacji z Jelczańskimi Zakładami Samochodowymi w Jelczu oraz z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi, wprowadzenie współzawodnictwa warsztatowego.
1968r. – Utworzenie nowego kierunku o specjalności kształcenia – kierowca mechanik, wyposażenie w narzędzia Stacji Diagnostycznej, udział w konkursie wojewódzkim o tytuł najlepszego ucznia w zawodzie – tokarz.
1969r. – W XXV – lecie PRL a w swoje XV- lecie Technikum Samochodowe i Zasadnicza Szkoła Zawodowa otrzymuje imię BOHATERÓW WESTERPLATTE.
Utworzenie Rozdzielni Robót, nawiązanie kooperacji z W.S.T.W oraz “Dolmel”,
powołanie do życia Uczniowskiej Rady Warsztatowej, której zadaniem jest współpraca z nauczycielami i ukierunkowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego (z inicjatywy Tadeusza Stochmala).
1970r. – Utworzenie drugiego ciągu o specjalności kierowca mechanik – łączna liczba uczniów pobierających naukę wynosiła 694, dalsze wyposażenie warsztatów w nowe urządzenia, powołanie działu produkcji pomocy naukowych.
1971r. – Powstanie Technikum Samochodowego po II klasie licealnej, utworzenie nowego działu kontroli technicznej o specjalności samochodowej, utworzenie nowego działu – spawalni – zamontowanie zgrzewarki, udział w konkursie o tytuł najlepszy w zawodzie ślusarz.
1972r. – Utworzenie nowych kierunków o specjalnościach:
Zasadnicza Szkoła Zawodowa – kierowca, Liceum mechaniczne.
Utworzenie narzędziowni oraz działu specjalistycznego frezarek, powstaje radiowęzeł na warsztatach szkolnych.
1974r. – Praktyczną naukę zawodu na warsztatach szkolnych odbywały 23 klasy.
1976r. – Utworzono i zmodernizowano działy na warsztatach szkolnych: dział kontroli technicznej, głównego mechanika, naprawy podzespołów, głównego technologa, demontażu i weryfikacji.
1977r. – I miejsce w konkursie Srebrna Kierownica w Miliczu (Włodarczyk, Wałek, Sunermann)
I miejsce w konkursie Złota Kierownica w Legnicy (Wałek, Włodarczyk)
1978r. – Na terenie szkoły odbył się Konkurs o Srebrną Kierownicę – najlepszego ucznia – kierowcę w województwie wrocławskim – uczniowie ZSZ ze Strzelina zajęli pierwsze miejsce.
1979r. – Obchody XXV-lecia Technikum Samochodowego.
Kierownikiem Warsztatów Szkolnych zostaje Andrzej Daź.
1980r. – Zmiana kierownictwa warsztatów szkolnych; kierownikiem zostaje Zdzisław Morka, zastępcą kierownika – Zbigniew Bodak.
1981r. – Dyrektorem Zespołu Szkół Zawodowych w Strzelinie zostaje Andrzej Daż.
1983r. – Zmiana kierownictwa warsztatów szkolnych; stanowisko kierownika warsztatów obejmuje Zbigniew Bodak; zastępcy kierownika – Wiesław Zając.
1984r. – Nawiązanie i rozszerzenie współpracy kooperacyjnej z zakładami pracy m.in. “Dolmel” – Wrocław; FUM – Ostrzeszów; Zakłady Metalowe – Grodków; Jelczańskie Zakłady Samochodowe – Jelcz; Fabryka Mebli – Strzelin oraz z zakładami rzemieślniczymi.
1984-1991r. – Coroczne zakupy inwestycyjne urządzeń i maszyn do obróbki skrawaniem.
1987r. – Zajęcie III miejsca w Międzywojewódzkim Konkursie o tytuł najlepszego ucznia w zawodzie mechanik pojazdów samochodowych – Złota Kierownica.
1990r. – Udział w konkursie zawodoznawczym: zespołowo VI miejsce w Wojewódzkim konkursie o najlepszego w zawodzie tokarz – Milicz.
1991r. – Szkoła jest organizatorem Wojewódzkiego konkursu Złota Kierownica. Modernizacja stacji kontroli pojazdów- przeniesienie z działu Ws-1 do działu Ws-2
1992r. – Udział w konkursach zawodoznawczych:
– zespołowo V miejsce w Wojewódzkim konkursie na najlepszego ucznia w zawodzie “tokarz” w Brzegu Dolnym,
– zespołowo V miejsce w Wojewódzkim konkursie na najlepszego ucznia w zawodzie “ślusarz” w Brzegu Dolnym.
1994r. – Utworzenie kierunku kształcenia w zawodzie “stolarz”, modernizacja pomieszczenia po magazynie części zamiennych i wyposażenie w urządzenia i maszyny stolarskie, modernizacja działu obróbki ręcznej (Ws-13) oraz remontu maszyn (Ws-8) i przekształcenie w pracownie ćwiczeń praktycznych.
1995r. – Zajęcie III miejsca w Wojewódzkim konkursie na najlepszego ucznia w zawodzie – operator obrabiarek skrawających, modernizacja działu silnikowego (Ws-4), modernizacja działu podwozi samochodowych (WS-5), modernizacja pomieszczenia kontroli technicznej (WS-18), remont pokoju nauczycielskiego oraz pomieszczeń sanitarnych.
1996r. – Zakup urządzeń diagnostycznych do kontroli pojazdów samochodowych do 3,5 t tj.: linia diagnostyczna firmy MAHA, urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi – „szarpak”, czterogazowy analizator spalin, dymomierz, zawarcie umowy patronackiej TUV w zakresie kontroli pojazdów samochodowych i nawiązanie kontaktów z przedstawicielami niemieckiego „TUV”, wprowadzenie kształcenia zintegrowanego zajęć praktycznych i przedmiotów zawodowych w zawodzie: ślusarz mechanik, mechanik maszyn i urządzeń przemysłowych, monter instalacji sanitarnych, zmiana programów nauczania – czynności wykonawcze uczniów występują w formie ćwiczeń, a nie w działalności bezpośrednio produkcyjnej.
Udział w konkursach zawodoznawczych:
– Wojewódzki konkurs w zawodzie “Operator obrabiarek skrawających Wrocław 1996”
Klasyfikacja indywidualna:
I miejsce – Maćkiewicz Maciej, VII miejsce – Dąbrowski Piotr
Klasyfikacja zespołowa – II miejsce
– Wojewódzki konkurs w zawodzie “Ślusarz Wrocław 1996”
Klasyfikacja indywidualna:
Bąk Mirosław – VI miejsce, Hirsberg Cezary – XVII miejsce
Klasyfikacja zespołowa – V miejsce
1997r. – Modernizacja działu instalacji sanitarnych (Ws-7) oraz korytarza warsztatów szkolnych, wprowadzenie systemów komputerowych w dziale księgowym i w stacji kontroli pojazdów.
Udział w konkursach zawodoznawczych:
– Wojewódzki konkurs w zawodzie “Operator obrabiarek skrawających Oleśnica1997”
Klasyfikacja indywidualna:
II miejsce – Miłuch Piotr, V miejsce – Bagier Daniel.
Klasyfikacja zespołowa – I miejsce
– Wojewódzki konkurs w zawodzie “Ślusarz Oleśnica 1997”
Klasyfikacja indywidualna:
IV miejsce – Płusa Daniel, IX miejsce – Zwierzyński Tomasz.
Klasyfikacja zespołowa – III miejsce.
1998r. – Modernizacja stacji kontroli pojazdów wymuszona zmianami w przepisach związanych z funkcjonowaniem i organizacją stacji – przeniesienie z działu Ws-2 do działu Ws-3, zakup urządzeń diagnostycznych do kontroli pojazdów powyżej 3,5 t. Na terenie szkoły odbył się Wojewódzki Konkurs w zawodzie Slusarz i Operator Obrabiarek Skrawających.
– Wojewódzki Konkurs w zawodzie “Ślusarz”
Klasyfikacja indywidualna:
I miejsce – Dziuk Zbigniew, II miejsce – Łazaruk Marcin.
Klasyfikacja zespołowa – I miejsce
– Wojewódzki konkurs w zawodzie “Operator obrabiarek skrawających Strzelin1998”
Klasyfikacja indywidualna:
Gąsior Łukasz – II miejsce,
Bońcer Tomasz – Klasyfikacja zespołowa – II miejsce.
1999r. – Modernizacja pomieszczeń w biurze warsztatów szkolnych, modernizacja działu napraw bieżących samochodów (WS-1)
2000r. – Dyrektorem Zespołu Szkół Zawodowych w Strzelinie zostaje Maria Okonicz.
2001r. – Zawarcie umowy patronackiej z Instytutem Transportu Samochodowego w Warszawie.
2001r. – Utworzenie Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Strzelinie po rozwiązaniu Zespołu Szkół Zawodowych w Strzelinie
2001r. – Dyrektorem Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Strzelinie zostaje Wiesław Zając
2002-2003r. – Modernizacja pracowni samochodowej i pracowni technicznej, rozpoczęto prace modernizacyjne działu spawalni oraz działu obróbki plastycznej.
2004r. – Przebudowa działu obróbki skrawaniem na pracownię budowlaną i komputerową.
2005r. – Utworzenie nowego kierunku kształcenia – technik budownictwa z uwzględnieniem realizacji zajęć praktycznych w szkole.
Modernizacja pracowni podwoziowej warsztatów szkolnych (wymiana drzwi wjazdowych, ułożenie płytek podłogowych na posadzce, ściany wyłożono płytkami ściennymi i panelami ściennymi, wymiana oświetlenia oraz instalacji elektrycznej) oraz pracowni obróbki ręcznej (wykonano posadzkę z żywicy, ściany wyłożono płytkami ściennymi i panelami ściennymi, wymiana instalacji elektrycznej).
2005r. – Dyrektorem Zespołu Szkół Ponadgimnazjlanych nr 1 w Strzelinie zostaje Robert Kozuń
2005r. – Przekazanie szkole z przeznaczeniem na cele dydaktyczne od Kuratorium Oświaty we Wrocławiu samochodu marki FSO Polonez.
2006r. – Modernizacja pracowni naprawy silników i pracowni diagnostyki silników warsztatów szkolnych (wymiana drzwi wejściowych, ułożenie płytek podłogowych na posadzce, ściany wyłożono płytkami ściennymi i panelami ściennymi, wymiana oświetlenia oraz instalacji elektrycznej i doprowadzenie wody do umywalek na działach).
2007r. – Remont pomieszczenia do spożywania posiłków, umywalni oraz toalet w budynku warsztatów szkolnych.
2008r. – Rozpoczęcie współpracy z firmą Toyota Motor Industries Poland w Jelczu Laskowicach; przekazanie przez firmę Toyota silników produkowanych w zakładach w Jelczu Laskowicach oraz elementów silników tj.: bloki, głowice, korbowody, tłoki, wały korbowe, wałki rozrządu, pierścienie tłokowe itp. Jako pomoce dydaktyczne do realizacji zajęć praktycznych.
2008r. – Zmiana kierownictwa warsztatów szkolnych; stanowisko kierownika warsztatów obejmuje Jacek Pluta.
2009r. – Adaptacja działu szlifierek na pracownie obróbki mechanicznej (wymiana instalacji elektrycznej i oświetlenia, ułożenie płytek ścienne i podłogowych, ustawienie maszyn).
2009-2015r. – Doposażenie pracowni warsztatów szkolnych w pomoce dydaktyczne w ramach realizacji projektu „Modernizacja Kształcenia Zawodowego na Dolnym Śląsku I” i „Modernizacja Kształcenia Zawodowego na Dolnym Śląsku II”.
Pomoce dydaktyczne przekazane szkole w ramach realizacji projektu to:
– mikrometry;
– przyrząd do pomiaru chropowatości;
– średnicówka z czujnikiem zegarowym;
– wysokościomierz suwmiarkowy;
– suwmiarka elektroniczna;
– kątomierz uniwersalny;
– głębokościomierz suwmiarkowy;
– głębokościomierz mikrometryczny;
– twardościomierz;
– mikrometr pomiarowy;
– giętarka do rur;
– gilotyna do cięcia blachy;
– podnośnik samochodowy 4-kolumnowy;
– prasa hydrauliczna o nacisku 20t;
– zestaw do spawania gazowego;
– zgrzewarka punktowa;
– dalmierz laserowy;
– próbnik ciśnienia oleju;
– próbnik ciśnienia sprężania;
– przyrząd do ustawiania i pomiaru światłości;
– model układu kierowniczego ze wspomaganiem elektrohydraulicznym;
– model układu kierowniczego ze wspomaganiem hydraulicznym;
– przyrząd do ustawiania i pomiaru światłości;
– model układu kierowniczego ze wspomaganiem elektrohydraulicznym;
– model układu kierowniczego ze wspomaganiem hydraulicznym;
– wyposażenie pracowni komputerowej.
2009-2011r. – Remont kapitalny budynku Warsztatów Szkolnych (wymiana okien, instalacji centralnego ogrzewania, ocieplenie dachu, wykonanie ocieplenia oraz elewacji zewnętrznej) w ramach projektu „Przebudowa budynku szkolnego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Strzelinie”.
2010r. – Rozpoczęcie współpracy z firmą TUBEK z Wrocławia przedstawiciela marki Citroen; przekazanie pomocy dydaktycznych w postaci silników, skrzyń biegów, przekładni kierowniczych, podzespołów elektrycznych i elektronicznych itp. Uczniowie w zawodzie technik mechanik o specjalności naprawa i eksploatacja pojazdów samochodowych odbywają praktyki zawodowe w serwisie Citroena.
Pozyskanie samochodów marki FSO Polonez z przeznaczeniem na pomoce dydaktyczne w ilości 3 szt. z KW Policji z Wrocławia.
2010r. – Likwidacja Gospodarstwa Pomocniczego Warsztatów Szkolnych, budynek warsztatów szkolnych wraz z wyposażeniem wchodzą w skład majątku szkoły.
Udział w „Międzyszkolnym Konkursie na najlepszego ucznia w zawodzie Mechanik Pojazdów Samochodowych” organizowanym we Wrocławiu.
Klasyfikacja zespołowa – I miejsce
Nagrodzeni uczniowie klasy III mps:
– Adam Szczepański,
– Marcin Klimków,
– Marek Oszustowicz
2011r. – Rozpoczęcie współpracy z firmą Toyota Bielany Nowakowski. Uczniowie w zawodzie technik mechanik o specjalności naprawa i eksploatacja pojazdów samochodowych odbywają praktyki zawodowe w serwisie Toyoty.
2011r. – Udział w „II Międzyszkolnym konkursie mechaniki pojazdowej” we Wrocławiu.
Klasyfikacja zespołowa – II miejsce
Udział w „Międzyszkolnym konkursie przepisów ruchu drogowego i logistyki warsztatowej” we Wrocławiu
Klasyfikacja zespołowa – II miejsce
2011r. – Adaptacja działu stolarni na szatnie dla uczniów – ułożenie płytek ceramicznych na ścianach i posadzce, wymiana instalacji elektrycznej, wyposażenie w szafki ubraniowe.
2011r. – Likwidacja magazynu stali – „wiaty” i utworzenie terenu zielonego.
2012r. – Modernizacja pracowni Technicznej Obsługi Samochodów (ułożenie płytek ściennych oraz podłogowych, wymiana czterokolumnowego podnośnika samochodowego).
Budowa sieci monitoringu wizyjnego w budynku warsztatów szkolnych.
Remont korytarza – głównego ciągu komunikacyjnego budynku warsztatów szkolnych – ułożenie płytek ceramicznych na ścianach, dokończenie ułożenia płytek ceramicznych na posadzce.
Uczestnictwo uczniów w „Wojewódzkim międzyszkolnych konkursie na najlepszego ucznia w zawodzie Mechanik Pojazdów Samochodowych” we Wrocławiu.
2013r. – Adaptacja pomieszczenia – dawnej wypożyczalni narzędzi – na pracownię elektrotechniki i elektroniki samochodowej, (ułożenie płytek podłogowych i ściennych, wykonano nową instalacja elektryczna i sieć komputerową, zamontowano projektor, zakupiono mierniki elektryczne, oscyloskop, przyrządy diagnostyki samochodowej).
Budowa sieci internetowej w budynku warsztatów szkolnych.
2013r. – Udział uczniów klasy III technik pojazdów samochodowych w „Konkursie na najlepszego ucznia w zawodzie technik pojazdów samochodowych” organizowanego w ramach projektu „Modernizacja Kształcenia Zawodowego na Dolnym Śląsku II”
Klasyfikacja zespołowa – II miejsce
Uczniowie:
– Damm Jarosław
– Ranosz Maciej
– Czarnecki Mateusz
Udział uczniów klasy III mechanik pojazdów samochodowych
w „Konkursie na najlepszego ucznia w zawodzie mechanik pojazdów samochodowych” organizowanego w ramach projektu „Modernizacja Kształcenia Zawodowego na Dolnym Śląsku II”
Klasyfikacja zespołowa – II miejsce
Uczniowie :
– Górski Adam
– Kostecki Patryk
– Siemiradzki Mateusz.
2013r. – Utworzenie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzelinie po rozwiązaniu Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Strzelinie
2014r. – Wprowadzenie dziennika elektronicznego Vulcan.
2014r. – Utworzenie Ośrodka Egzaminacyjnego dla zawodów:
– Technik Pojazdów Samochodowych,
– Mechanik Pojazdów Samochodowych,
– Technik Budownictwa,
Uczestnictwo uczniów klasy III Technik Pojazdów Samochodowych w miesięcznej praktyce zawodowej w ramach projektu ERASMUS+.
Praktyka odbyła się w miejscowości Lipsk w Niemczech.
2014r. – Zakup samochodów Fiat Panda w ilości 3 szt. Z przeznaczeniem na cele dydaktyczne oraz potrzeby ośrodka egzaminacyjnego w celu przeprowadzania egzaminów potwierdzających kwalifikacje.
2015r. – Adaptacja pomieszczenia lakierni na pracownię mechatroniki samochodowej (ułożenie płytek ceramicznych na ścianach, ułożenie płytek ceramicznych na posadzce, wymiana instalacji elektrycznej i oświetleniowej, zakup stołu probierczego do badania alternatorów i rozruszników, urządzenia do diagnostyki komputerowej BOSCH KTS, narzędzia pomiarowo-kontrolne, szafka narzędziowa – uniwersalna, wyposażenie pracowni w samochód Fiat Panda, tablice poglądową do systemu wtrysku benzyny, tablica – panele do ćwiczeń układów instalacji elektrycznej w samochodzie, stanowisko do testowania sond lambda).
2015r. – Przekazanie pomocy dydaktycznej w postaci samochodu Toyota Awensis przez firmą Toyota Motor Industries Poland w Jelczu Laskowicach przy współudziale firmy Toyota Bielany Nowakowski.
2017r – Doposażenie pracowni warsztatów szkolnych w ramach realizacji projektu “Szkolnictwo zawodowe w Powiecie Strzelińskim bliżej rynku pracy”.
Pomoce dydaktyczne przekazane szkole w ramach realizacji projektu to:
– mikrometry noniuszowe;
– mikrometry elektroniczne;
– średnicówka z czujnikiem zegarowym;
– wysokościomierz suwmiarkowy;
– wysokościomierz elektroniczny;
– suwmiarka elektroniczna;
– kątomierz uniwersalny;
– głębokościomierz suwmiarkowy;
– głębokościomierz mikrometryczny;
– czujniki zegarowe z podstawami;
– czujniki elektroniczne z podstawami;
– przyrząd kłowy;
– płyty traserskie żeliwne;
– płyty traserskie granitowe.
Pracownie warsztatów szkolnych w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzelinie
C-1 – pracownia budowy i eksploatacji układów napędowych pojazdów samochodowych
C-2 – pracownia podwozi i nadwozi pojazdów samochodowych
C-3 – pracownia diagnostyki samochodowej
C-4 – pracownia silników pojazdów samochodowych
C-5 – pracownia budowy i eksploatacji silników pojazdów samochodowych
C-6 – pracownia obróbki maszynowej
C-7 – pracownia mechatroniki samochodowej
C-9 – pracownia metrologii technicznej / pracownia technologii
C-11 – pracownia montażu i obsługi technicznej maszyn i urządzeń
C-12 – pracownia obróbki plastycznej i cieplnej
C-13 – pracownia elektrotechniki i elektroniki
C-16 – pracownia spawalnictwa
C-17 – pracownia obróbki ręcznej i maszynowej
C-19 – pracownia urządzeń techniki komputerowej
C-20A – gabinet budownictwa
C-20B – pracownia budowlana
C-21 – pracownia komputerowa
Warsztaty szkolne wczoraj
Warsztaty szkole z pracowniami dziś
Nauczyciele warsztatów szkolnych w latach 1954-2004
|
|
Nauczyciele praktycznej nauki zawodu w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Bohaterów Westerplatte w Strzelinie
w latach 2000-2013
- Białobrzeski Leszek
- Biernacki Jerzy
- Bocheński Zdzisław
- Bodak Zbigniew
- Cichoń Stanisław
- Dudziak Bronisław
- Gil Leszek
- Haftarczyk Zbigniew
- Jasiak Tadeusz
- Kozuń Robert
- Kucharzyszyn Józef
- Maćkówka Jacek
- Marcinowski Władysław
- Oleszczuk Waldemar
- Pawluczuk Marek
- Piwowarczyk Józef
- Pluta Jacek
- Salwa Krzysztof
- Skorupski Stanisław
- Słoński Stanisław
- Szmer Jan
- Świdziński Jerzy
- Tarka Dariusz
- Trela Grzegorz
- Wagner Tomasz
- Wandycz Jarosław
- Wyroda Andrzej
- Zając Wiesław
Nauczyciele zajęć praktycznych w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzelinie
w latach 2013-2015
- Biernacki Jerzy
- Bocheński Grzegorz
- Bocheński Zdzisław
- Bodak Zbigniew
- Gil Leszek
- Haftarczyk Zbigniew
- Maćkówka Jacek
- Oleszczuk Waldemar
- Pawluczuk Marek
- Pluta Jacek
- Skorupski Stanisław
- Świdziński Jerzy
- Trela Grzegorz
- Wandycz Jarosław